Petrol in Antwerpen, een initiatief zo mooi dat het het bespreken waard is. Zo mooi en toch zo simpel: Zet een bar in een oude loods, regel een vergunning en verdeel de allerbeste deejays en producers over een aantal weken. Toen Petrol weer van start ging, begin dit jaar, kregen wij de gehele line-up voor een aantal weken onder ogen. Dat was even schrikken! Waarom wel bij onze Zuiderburen en niet in ons kikkerlandje?

In deze special zal ik een report over de Get Physical label night afwisselen met een interview dat ik deed met Philip de Liser, initiatiefnemer van Petrol.

Jullie zijn inmiddels al weer een tijdje bezig, wanneer zijn jullie begonnen? "De eerste avond viel tegelijk met "De Nachten". Een Belgisch evenement dat te vergelijken is met het Nederlandse Crossing Border festival. Een evenement dat poëzie, literatuur, experimentele muziek, avant-garde en beeldende kunst met elkaar combineert. Voor het sluitfeest van "De Nachten" hebben we Petrol toen opnieuw open gedaan en hadden wij hier onder andere de Two Lone Swordsmen live."

Petrol is er even tussenuit geweest, waarom eigenlijk? "De stop was er omdat we sowieso in blokken willen werken. Als je de programmatie bekeken hebt denk ik wel dat je mag zeggen dat het een vrij sterke en uiteenlopende programmatie is. Het is moeilijk, onmogelijk zelfs, om dit niveau 52 weken per jaar vol te houden. Het aanbod is dan ook te beperkt om te vermijden dat er slijtage op komt. Dus in periodes, we werken nu tot en met mei en in juni juli zijn we weer dicht. In augustus beginnen we weer met onze zomereditie: Petrol deLuxe, met groot terras en tenten. Er komen misschien nog 2 zalen bij!"

Is daar, hier, allemaal ruimte voor? "Er is hier belachelijk veel ruimte, de vergunningen zijn ook allemaal in orde."

Zaterdag 26 februari was zo’n avond, zo’n avond waarop een paar van de beste geprogrammeerd stonden. Direct bij binnenkomst zag je dat er iets spannends ging gebeuren. De zaal kan dmv van een gordijn 2x zo groot gemaakt kan worden, maar bleef vanavond klein en intiem. Op het kleine podium met een tafel gevuld met de meest exotische hardware. Een liveset van Booka Shade! (Helaas moeten missen toen ze hier waren met 5 days Off). Laat ik niet meteen alles verklapen, want de liveset zou pas om 1:30 beginnen en Monica Electronica mocht aftrappen met een set van maar liefst 2,5 uur! Het moet voor Monica Electronica (Emma Baas) een lange dag zijn geweest. Ze werd al om 15 uur in Ghent verwacht voor een interview voor Jim TV waar ze de persoon achter de deejay wilde leren kennen. Dat salsa dansen een grote passie is voor de snelst groeiende deejay van Nederland komt in het item goed naar voren. SHAKE THAT ASS! Jammer dat Monica zelf niet zo tevreden was over haar set terwijl het een dag eerder in Amsterdam zo goed ging. Toch blijft het cool om dit soort platen, rock-electro, te horen. Met of zonder vocalen.

Toch heeft Monica goed werk gedaan, ze heeft de heren van het Get Physical label goed opgewarmd. De liveset van Booka Shade was er 1 om in te lijsten. Hier een lijstje met apparatuur die ze gebruiken (heb even met Arno gemaild en precies gevraagd hoe en wat, niet vertaald!)

we use two G4 powerbooks by apple running logic audio.
the sequencer runs some audio backing tracks as well as sequences that trigger sounds from a korg electribe and micro korg.
walter plays many vocoder parts live on the micro korg, because the vocoder plays an important role on our album.
i play a roland e-drum and roland spd 20 drum system that trigger sounds from my laptop, the second mac.
sounds are processed live with a korg kaoss pad, a reverb and a delay.
all sounds are mixed with a mackie onyx 1620.
we're using logic audio, because it's currently the only sequencer that allows us to run live hi resolution video (DV PAL) in sync with the music.
the visual side of the set is very important for us, because we feel that our music goes together very well with film.



Op de drumpads: Arno Kammermeier (links op de foto) en de "rest" Walter Merziger (rechts op de foto). Alles kwam voorbij! Bekende platen, oa Vertigo, en nieuwe nog niet uitgebrachte shit. Booka Shade is dus een liveset waarbij 1 iemand staat te drummen en 1 iemand de rest van de muziek doet. Achter de gehele setting van hardware staat een wit scherm waarop de eigen gemaakt visuals te zien zijn. Een compleet plaatje dus! En wie zegt dat deejays niet dansen? De oud break-dancer en mede oprichter van Get Physical "DJ T" (Thomas Koch) stond te heerlijk te swingen, kon ook niet anders bij het horen van deze minimalhouse.

De set van "DJ T" was op een behoorlijk tempo, veel acid met veel platen van hun eigen label (check de nieuwste compilatie "Full Body Work Out Vol 1"). Ik kon het niet laten om een plaat aan te vragen, 1 van mijn favoriete van het moment: "Catwash - Believe in me". Direct dook DJ T de platenkoffer in trok de plaat eruit, nog geen 5 minuten later kon ik meezingen "one-two-acid".

Als afsluiter de nederlandse Belg: Josz Lebbon. Al 35 jaar oud maar toch zo fris als een hoentje. Mag ik zeggen dat Josz de meester van de B-kant is? Weinig bekende platen, geen hitjes, maar wel stuk voor stuk knallers en heerlijk gemixt. Iets rustiger dan dan DJ T maar het was dan ook al vroeg op de zondag morgen.

Klopt het dat je zelf ook deejay bent? "Ik ben entertainer, deejay is een scheldwoord. Ik kan me niet tot 1 stijl of genre beperken. Ik vermeng stijlen en pas dus niet in het klassieke "deejay"-plaatje. Ik doe dit al 15 jaar. Toen ik begon met draaien werden de deejays niet eens op de flyer vermeld en stond je in een donker hoekje de mensen te entertainen. Toen was het nog een anonieme bezigheid, dat zijn mijn roots, en dat wens ik ook zo te houden. Eigenlijk ben ik ook een te grote muziekliefhebber om deejay te kunnen zijn. Dat klinkt misschien vreemd maar dat voelt wel zo."

Je bent een enorme verzamelaar en liefhebber van muziek heb ik gehoord."Ja, en heel breed. Heel breed, ik beperk me niet tot 1 genre. Ik ben een enorme liefhebber van funk, soul maar ook rock en electro. Techno nu veel minder. Drum & Bass heb ik ook heel fanatiek gevolgd zo begin jaren negentig, maar dat is van mijn part nu ook doodgebloed."

Electro?
"Ja, dat is nu relevant he?. Het is moeilijk, je hoeft je niet vast te pinnen op een style of trend. In alle genres wordt er kwaliteit geleverd. 90% is crap, 9% is goed en maar 1% is tijdloos, binnen elk genre."

Waarom moeten we naar Petrol komen?
"Ten eerste, je moet helemaal niets. Ik ben zo'n 15 jaar geleden begonnen met het promoten van events, concerten en party's omdat er naar mijn gevoel een leemte bestond. Ik kon nergens mijn gading vinden, kon nergens terecht. Ik ben toen zelf maar iets begonnen, dat is ook het uitgangpunt van onze huidige organisatie 5voor12. Wij doen dingen die zich in de marge bewegen van pop, rock en jongerencultuur in het algemeen. Waarom naar Petrol? De ongedwonge sfeer misschien? De muziek staat hoe dan ook voorop en daarin onderscheid onze "club" zich misschien wel van andere clubs of discotheken. Bij ons staat eerder de muziek, of hoe zal ik het zeggen, alle elementen die met lifestyle te maken hebben en losstaan van muziek staat bij ons op de tweede plaats. We bedrijven een hele open en democratische politiek."

Mensen, ga naar Petrol! Hier is de agenda voor de komende weken: AGENDA

Comments

  • Paul Bergenh.

    Paul Bergenh.

    2 March 2005

    the visual side of the set is very important for us, because we feel that our music goes together very well with film

    staat er een tafel met zoveel hardware en dan ook nog een wit scherm erachter… bij voorbaat al cool!

Comments are closed