Vanaf het moment dat wij Dimi Angélis benaderde voor een interview was er enthousiasme. Met hetzelfde enthousiasme werden we bij hem thuis uitgenodigd voor een vraaggesprek. Kan hij van achter de draaitafels, uit concentratie, nog arrogantie uitstralen, in real life is deze deejay/producer de relaxtheid zelve. In een openhartig gesprek kwamen we veel over Dimi zelf, zijn illegale feesten en zijn producties te weten!

"De oudere minimalere sound is nog steeds vol leven maar in de winkels is het moeilijk te vinden"


Dimi Angelis, waar komt hij vandaan?
Dimi is de afkorting van Dimitry. Ik had dus als deejay ook als "Dimitry" door het leven kunnen gaan maar dat zou teveel verwarring scheppen. De tijd van alleen voornamen is ook wel een beetje geweest maar om mijn naam compleet te veranderen ging me te ver, omdat de naam "Dimi" stiekem toch ook al meer bekendheid had dan wat ik zelf dacht. Toen ik ook platen ging maken had ik wel meteen zoiets van, nu kan ik mijn naam veranderen (in dit geval iets toevoegen) en ook meteen de naamsverandering goed promoten via de plaat. Ik heb een Griekse moeder, ben geadopteerd, en daar wisten we de achternaam van: Angélis!

Dimitry Angelis is dus niet je echte naam?
Wel volgens mijn biologische moeder, die heet Angelis. Ik heet normaal Dimitry van Duijnhoven.

Hoe oud was je toen je geadopteerd werd?
Nog niet zo oud hoor, zo'n 4 maanden. Ik weet er helemaal niets van. Het is ook mooi meegenomen dat het wel internationaal klinkt. In Nederland vinden mensen artiesten(techno dj's zeker) uit het buitenland een stuk interessanter dan als het uit eigen land komt. Voorbeelden genoeg van nederlandse artiesten die, als ze uit het buitenland zouden komen misschien wel veel groter zouden zijn hier. Behalve in trance natuurlijk. Daar is nederland weer groot in.

Heb je typische Griekse eigenschappen?
Ja Ja! Ik ben heel druk! Ben nu wel wat rustiger worden, je bent op je 20e nou eenmaal drukker dan op je 30e. Ook ben ik vrij snel, aangebrand wil ik het niet noemen, eerder geagiteerd. Het temperamentvolle zit er hoe dan ook in. Vergeet het uiterlijk ook niet, Grieks, Spaans, Italiaans, het had het allemaal kunnen zijn.

Wat wilde je later worden?
Haha, geen deejay in ieder geval! Ik was vroeger als klein mannetje altijd bezig met drumstelletjes en trommeltjes bouwen. Ook wilde ik saxofoon spelen maar ik was te klein. Ik ben toen begonnen met blokfluit en trompet en pas later de saxofoon. Drummen deed ik er eigenlijk gewoon bij. Ik was ook al bezig met tapjes en dingen van de radio opnemen. Wel bezig met muziek maar heb er niet bij stil gestaan dat ik er professioneel mee aan de slag zou gaan. Na de saxofoon en het drummen ben ik met bandjes bezig geweest. Het is nooit tot grote optredens gekomen maar we waren wel vaak samen aan het spelen. Het begon eigenlijk allemaal met luisteren van rock tot wave met bands als: Metallica, Talking Heads, u2, Simple Minds, Rush,P ink Floyd, Genesis, Peter Gabriel, enz enz. Hiervan ging ik ook op zoek naar oudere cd,s (LP,s). De pop en danceparade volgde ik vanaf de radio. Eigenlijk zon beetje alles wat niet toegangkelijk was.(

Wanneer heb je eigenlijk draaitafels gekocht?
Pas eind 1997

Je draait dus nog helemaal niet zo lang?
Ik heb tussen het musiceren in de bands en het draaien een tijd langs niets met muziek gedaan. In 1992 kwam ik in contact met de dansscène. Dat begon met heel veel stappen. Ik heb een jaar in de IT gewerkt als barkeeper en daar heb ik via de achterkant de gehele dansscène ontdekt. De IT en ROXY waren toen nog echt underground, de gehele housescene was trouwens nog underground. Na een aantal jaren stappen en het maken van heel veel tapes van Dimitri, Marcello, Angelo en Remy kreeg ik het gevoel dat ik er zelf iets mee moest gaan doen. Een vriend zei: Dat moet je doen! Ik kon toen van een andere vriend draaitafels en platen lenen, hij ging 2 maanden naar het buitenland. Het was toen vrij snel bekeken, binnen 2 maanden en nog voordat hij terug kwam had had ik zelf draaitafels thuis staan. Ik vond het tof om mijn favoriete platen aan elkaar te knutselen maar had nog steeds geen deejay aspiraties.

Draaide je toen ook al techno?
Ja en nee. Het was een soort Techno/trance steil achtig iets. Was toen in 1997 ook meer een combinatie van alle genres waar ik de hardere dingen uitpikte. Als je het zelf uitzoekt ben je het eerste jaar toch zoekende, ik klooide maar wat raak eigenlijk… Na een jaar of 2 ging het onbewust steeds meer de pure technokant op. Misschien wel omdat ik toen ook meer close omging met Estroe en Steve Rachmad. Steve en ik kende elkaar al wel vanaf 1995 vanuit de Roxy / Chemistry tijd. Altijd elke week ouwehoeren achter de DJ boot over muziek natuurlijk!

Heb je je het deejayen ook zelf aangeleerd?
Er valt uiteindelijk niet zoveel over te leren. Je moet tellen tot 4 en 16. Een vriend van mij heeft "de paar regels uit het boekje die er zijn uitgelegd. Voor de rest is het autodidact. Ik wil ook niet iemand na draaien, ik heb wel inspiratiebronnen. Jeff Mills, Steve Rachmad en de vroegere Laurent Garnier.

Durf je je eigen style te benoemen?
Euh…..(Denk denk) Het is een Minimale ,actieve, diepe, trippy style. (Als ik er in zit tenminste,want zo niet dan wordt je trip telkens onderbroken.
Het is sowieso standaard wel diep, en soms ga je dan nog verder de diepte in.(te diep soms…..) Je hebt zelf alleen niet direct in de gaten hoe diep je dan draait omdat je zelf helemaal in die trip zit. Voor veel mensen is het soms ook too much. Ik draai soms ook wel hard maar ook dat is weer heel persoonlijk: Wat voor de één diep is, is voor iemand anders hard en wat voor de ander hard is, is voor iemand anders weer diep. Iedereen beleeft een sound of style anders. Het is wel altijd vrij pittig met veel energie wat ik draai. Superdansvloergericht. Mijn set op Awakenings in de Westergas was er bijvoorbeeld een van de hardere kant.

Wat doe je allemaal?
Ik werk ongeveer 30 uur in de week in een slijterij, er moet brood op de plank komen. Dit is ook makkelijk werken en te combineren met muziek. Ik neem in de avond niets mee naar huis…

Hoeveel uur in de week ben je bezig met muziek?
Tellen de uren in de platenzaak ook mee? De laatste weken ben ik minder bezig met muziek (was april/mei) omdat ik ook graag voetballen kijk: dinsdag, woensdag en donderdagavond was het raak. Het liefst maak ik overdag muziek. In de avond, thuis, maak ik wel loopjes en drumritmes en dergelijke maar een track maken werkt het best overdag. Ik ben nu met een paar dingen bezig die echt overdag afgemixt moeten worden; dit lukt me in de avond echt niet.

Worden er veel van jouw producties uitgebracht?
Er zijn twee platen uit van mij en van Jeroen Search. ION 1 + 2) Er komt een nieuwe "Audiosculpture" van ons samen uit eind juli en er komt een release van mij alleen uit op "Hispania", het label van Pelacha en Adolfo van Jaxx recordstore & distribution in Madrid. Het is de 2e release van hun label. De eerste track op mijn ep is een offbeat track, de tweede is wat rechter en dieper. Zal uit gaan komen ergens in September ofzo. Ook sprak ik Brans van Audiosculpture
die interesse had in nog een Ep van Jeroen en mij. Dat wordt dan een track van mij en Jeroen samen, 1 van Jeroen alleen en 1 van mij alleen. Dat zou dan Audiosculpture 8 worden.
Damian Keane en Dave Miller doen de 7.

Ik moet wel zeggen dat we een hoop gezeik hebben gehad met tracks die we gemaakt hadden. Jeroen en ik werken altijd samen bij hem thuis. Ruim een jaar geleden is hij verhuisd en toen hadden we heel veel last van een akoestiek probleem in zijn nieuwe studio. Daarna heeft hij ook nog nieuwe speakers gekocht dus we wisten totaal niet meer hoe het nou zat met het geluid in die ruimte. Jeroen heeft allemaal nog oude analoge bakken waarvan je bij heel veel dingen niks kunt opslaan,dus als we een track gemaakt hadden die dag en achteraf bleek de mix niet goed dan
hadden we pech omdat we de loops en de geluiden enzo niet meer hadden…..tja…., dat heeft ons veel vette tracks en een hoop ergernis gekost. Vandaar dat het gat zo groot is tussen de Ion releases en wat er nu uitkomt

Dat muziek maken wilde ik dus ook zelf alleen kunnen doen dus vorig jaar eind van de zomer heb ik zelf spullen gekocht: Een Roland 909, de monomachine en de machinedrum van Elektron. Ook kreeg ik van Gert van Veen zijn ouwe Juno 103.( Thanx Gert!) Na het uitvogelen van de apparatuur en met een geleende mengtafel (thanks steve!)heb ik in januari mijn eerste track gemaakt.(off beat track op Hispania)

Hoe ben je bij Audiosculpture terecht gekomen?
Via Brans, over de telefoon vroeg hij mij of wij iets voor zijn label wilde doen. In eerste instantie hield ik de boot een beetje af, ik wist niet of er nog een release op ION uit zou komen. Toen hij het weer vroeg en de naam Audiosculpture noemde vond ik het wel cool. De tracks van Damian Keane
en Dave Miller waren nog niet klaar genoeg. We hebben toen 3 tracks opgestuurd die ze meteen wilde hebben. 1 daarvan heeft een volledige Dave Clarcke en Laurent Garnier support. Ik gaf Dave een cd'tje met de tracks toen ik hem zag in de Melkweg en 3 dagen later kreeg ik van een vriend van me een mailtje dat hij al bij Dave in zijn top 10 stond! Uiteindelijk zijn er van die 3 tracks 2 tracks uitgekomen op aandringen van Jeroen en mij. Kant A is een soort van Advent / Scorp achtig iets en kant B meer Jeff Mills / Robert Hood style. Audiosculputre is ook een cool label waar ik nog een beetje een underground gevoel bij heb vandaar dat we het wel leuk vonden om er iets op uit te brengen.

Wat wil je vertellen over de feestjes die je geeft?
Voorlopig valt er niet veel te vertellen. Er staat op dit moment weinig gepland. Mijn feestjes zijn "stiekem illegaal". Bij het eerst feestje, onder de Zaltbommelbrug, kwam er politie en mochten we gewoon doorgaan. In de loop de jaren een hoop rare locaties gehad en politie gezien maar de laatste jaren wordt het stukken moeilijker. We hebben geprobeerd om het elk jaar met Koninginnedag, Oud jaar en een zomerweekend (buiten) te doen. De laatste 3x was er wel een locatie, een gekraakt pand, maar met de krakers is moeilijk afspraken
maken. Een dag van te voren laten weten dat het niet doorgaat!!! Ook was er laatst een pand waar de buren brand hadden gehad en een weedplantage hadden. De eigenaar van het pand wilde het op dat moment niet meer verhuren. Het
pand in Hoofdorp, vorig jaar Kon. dag en oud en nieuw, was cool. Maar dat was duurder omdat we dat moesten huren. Ik heb ook altijd een keer een feest willen geven op een eiland, dit is ook gelukt toen in Harderwijk. Maar dit was eigenlijk to much… hoe tof het ook is maar de operatie is te groot woon. Na alle spullen 3x in je handen gehad te hebben, tenten, generator, draaitafels, drank, konden we pas beginnen met opbouwen.

Daar last gehad van politie?
Nee, dat hebben we niet. We hadden toestemming gekregen om er met een mannetje of 75 te kamperen. Aan de andere kant van het water stond wel een camping en er kwamen uiteindelijk veel meer mensen dan verwacht. Op die camping gingen ze achteraf klagen, en niet op de tijd van, dat heeft geen zin meer dus.

Waarom is de wil er om illegale feesten te geven?
Dat is eigenlijk begonnen uit muzikaal en sferisch aspect. Ik ben begonnen met een vriend en een vriend van hem die vaker illegale feesten gegeven had. Die laatste zei dat het zo verschrikkelijk tof was en dat het feesten waren puur voor de muziek en de gezellige sfeer en niet voor de poen. Dat idee had ik ook al wel want er werden ondertussen steeds meer
feesten gegeven vanuit commercieel opzicht wat dan uiteindelijk ten koste gaat van de muziek.
Je kan zien dat de commercie de muziek gebruikt, (dance is gewoon een product) met allemaal dingen eromheen die de aandacht van de muziek afleid. Al die bullshit er om heen hoeft van mij niet. We zetten gewoon een goed soundsystem neer en nodigen leuke mensen uit, een paar goede deejays
erbij en lekker underground draaien! Dan komen er vanzelf de mensen op af die voor die muziek en sfeer komen. Er worden geen lasers, banken en wc's neergezet. De mensen die daar dan over gaan zeuren zijn vaak ook diegene die uiteindelijk ook gaan zeuren over de muziek dat hij te diep of te underground is. Laat die maar wegblijven! De deejay moet lekker draaien wat hij zelf wil en niet andersom. Echt net als vroeger, dat de mensen iets van de Dj's krijgen en niet dat hij moet gaan draaien wat de mensen willen. Laten we ook niet vergeten dat ik geen zin had om vergunningen te regelen wat heel veel geld kost. Je onkosten worden weer hoger plus je moet je lineups weer aan gaan passen om uit je kosten te komen. Veel te veel gedoe en heel je sfeer wordt anders. Geen zin in dus allemaal. Dan maar liever illegaal met alle risico's van dien….

Wat vind je van de Nederlandse Dancescene dan?
Commercieel gezien zit het goed in elkaar denk ik hahaha (denkt)
Muzikaal gezien, niet zo denk ik. Maar dat ligt ook voor een deel aan mijn puristische insteek.

Wie zijn op dit moment je favoriete producers?
Ik draai hoe dan ook veel oude dingen, ik heb echt moeite met het vinden van goeie nieuwe platen! Veel oude Jeff Mills, Robert Hood, Advents. Van de nieuwe dingen… Ik koop maar 1 ding blind: Jeff Mills. Verder niets. soms een Mulero,
soms niet. Soms een Christian Wunsch, meestal niet. Niet echt veel favorieten dus.Tja…, Steve natuurlijk wel!

Waarom is het zo moeilijk nieuwe platen te scoren?
Ze zijn gewoon niet goed genoeg, ze missen iets! Waarom een nieuwe plaat kopen die al ergens op lijkt en als de oude dan toch beter is? Dan neem je de oude tijdloze wel weer.

Staat de innovatie stil?
In techno hebben ze wel bijna alles gehad. De oudere minimalere sound is nog steeds vol leven maar in de winkels is het moeilijk te vinden.

Je neemt het woord minimal in de mond, wat vind je van de muziek die hedentendage als "minimal" bestempeld wordt?
Ten eerste is dat minimal house en dat is voor mij geen minimal, het doet me helemaal niets. Minimal is voor mij Robert Hood! Daniel Bell ook wel. Autechre en Christian Bloch enzo hoort er nu ook allemaal bij maar dat was voor veel mensen vroeger te moeilijk, ik heb er veel platen van, maar nu moet dit ineens allemaal. Het is gewoon niet mijn ding. (sorry) Maar kom op zeg, ik vraag aan jou toch ook niet wat je van Tiesto vindt terwijl heel veel andere mensen het juist geweldig zullen vinden.Het blijft wel smaak natuurlijk.

Leukste feest waar je ooit gedraaid hebt?
Club One in Madrid! (2x) En de terugkeer van Awakenings in de Westergas, dat ik er ook nog mocht draaien, heel cool!

Wanneer kunnen we je een electroset horen draaien?
Er staat helaas niets geboekt. Ik vind het tof, Steve Rachmad vindt het tof, Joel Mull vindt het tof maar eigenlijk alleen op mijn eigen feestjes draaien we het wel is of je moet er maar net een boeking voor krijgen. Speakerplay HMH deed ik wel een electroset.

Support "Oxygenating EP - Dimi Angélis & Jeroen Search - Audiosculpture":
Adam Beyer, Steve Rachmad, Shindoe, DAve Miller, Bart Skils, Damian Keane, Pacou, Eddy Kreischer, T-Quest, Sicco Bosscher, Joachim, Paco Osuna, Vincent de Wit, Cari Lekebusch.
Laurent Garnier:Great Stuff - Full Support!
Dave Clarke:Charted & Played on BBC1
Angel Molina:Both sides are for me, powerful (but funky) techno tools, really into Rachmad's style. Good public reaction. My biggest support to this record!
Leandro Gámez:Excellent record I Love it!!

Comments

  • AcidCasual

    AcidCasual

    28 July 2005

    leuk stuk!

    "…in de IT gewerkt als barkeeper en daar heb ik via de achterkant de gehele dancescene ontdekt." hmm :r

  • Heinos

    Heinos

    28 July 2005

    "…in de IT gewerkt als barkeeper en daar heb ik via de achterkant de gehele dancescene ontdekt." hmm :r

    Whahahahaha!

  • Lizzard

    Lizzard

    31 July 2005

    leuk interview!

    Dimi @ gasreturn met dave clarke - dream on :love: magisch vet

Comments are closed