De prille grondbeginselen van de hedendaagse dansscène door David Vunk aka David V.

Er was eens…. Nee, ik schrijf het maar niet zo.
Maar eigenlijk was het wel zo, want DJ Baldelli de legendarische DJ uit Italië is een van de eerste DJ’s, de archieven zeggen dat hij zijn eerste residentie al in 1968 had. Dit is dan ook drie jaar voordat het beruchte Studio 54 d’r poorten openden. Zoals ik wel vaker wel eens een plaatje luister, opzet of draai, kwam er weer eens een hele dikke lucht verplaatsing (geluid/muziekje/track) voorbij. Dit nummer heette COSMIC uit 1981. Hele langzame vette sound. Mijn zusje vond het vreselijk en zei dat het klonk alsof het van onderwater kwam. Perfect voor mij dus!

Deze track bestond uit een luisterfile dat ik gevonden had op het grootste netwerk ter wereld. Het was daar gedumpt door een gefreakte Italiaan. Deze Italiaan had er ook een beschrijving bij gedaan waarin met grote dikgedrukte letters stond: “DJ BALDELLI”. Ik ben natuurlijk een groot liefhebber van Italo, Italodisco en Italohouse. De naam alleen al DJ BALDELLI zorgde er meteen voor dat ik van deze muzikant en DJ meer moest weten want ik had echt nog nooit van hem gehoord en daarbij was die track “Cosmic” te vet en te funky om te begrijpen. Dit zijn dan ook de reden waarom ik me dan ook onmiddellijk ging verdiepen in het fenomeen DJ BALDELLI .

Echt zo’n plaat dat als je die ergens draait dat je gelijk door iedereen heeeeel erg serieus genomen word, zo’n plaat waar je echt nooit mee voor gek staat en ook echt zo’n plaat dat de echte freaks even komen kijken wat er op de pick-up’s ligt.

Toen ik bezoek kreeg van mijn buurman (een bekende DJ uit Rotterdam) moest ik de “Cosmic” track dan ook gelijk laten horen. Eerst moest hij lachen om de naam DEEJAY BALDELLI maar toen ik de track afspeelde werd hij erg serieus. “Vet he?” zei ik. Alleen de blik in zijn ogen al, hij keek wel maar hij zag niets, deze blik sprak boekdelen. Maar ik kreeg geen antwoord want het was wel duidelijk, echt dikke Italo-afro-funk. De hedendaagse dance is ontstaan in de omgeving van Rimini. Terwijl Afrika bambataa nog aan het klooien was en de deuren van Studio 54 en The Paradise Garage net open gingen. Jeff Mills (die tegenwoordig echt alleen maar slechte platen draait) niet bestond en de suffe Richie Hawtin (die nog steeds suf is) nog in z’n vader’s pipet zat. Wij praten over het jaar 1974 en de club waar het allemaal echt begon “The baia degli Angeli” (Bay of Angels) . De miljonair jet-set man Gian Carlo Tirotti had de hele wereld gezien en opende een club op de top van een berg met uitzicht op de Adriaatische zee. Deze club was meer een zeer luxe villa met drie verdiepingen en een glazen lift met daarin de dj Boot. Zo kon de dj rustig op en neer tussen de 3 dansvloeren. Tirotti zorgde dat Tom Season en Bob Day de residents werden. De geruchten gingen dat zij van Studio 54 waren, anderen zeggen dat zij platen verzamelaars waren en homofiele zeelieden (Gay sailors). Maar een ding was zeker: Zij hadden platen die niemand anders hadden!

Zij dachten ook aan de toekomst want zij lieten andere jonge fanatiekelingen hun geheimen mix technieken zien en werden klaar gestoofd voor de volgende periode. Deze jongelingen heette Daniele Baldelli en Claudio Rispoli aka MozArt. In 1977 ging de miljonair en eigenaar van de club weer verder de wereld over en Bob en Tom gingen en ook tussenuit ze verdwenen uit de Italiaanse dansscène. Niemand heeft toen Tom en Bob meer gehoord.

Mozart en Baldelli 1979

Maar de pupillen MozArt en DJ Bardelli bleven. Zij gingen het onbekende avontuur tegemoet en nu werd het pas echt spannend. MozArt woonde al bij de BAIA club sinds z’n 16e. Altijd rondhangen met de eigenaar en een vrij los leven. Maar hij werd steeds bekender door zijn timing en donkere funky mixen. MozArt was stevig bezig een wild kind van de Adriatische zee te worden en werd in het diepe gegooid met z’n nieuwe mix partner DJ Baldelli. Deze jongen DJ-de al sinds 1968 en was een studio genie, technisch perfectionist en een ernstige platen verzamelaar die altijd zocht naar de funk in elektronische muziek zoals Moroder en Kraftwerk. Bob en Tom hadden de erfenis dus aan Bardelli en Mozart toevertrouwd. Deze heren gingen gelijk heavy aan de slag en begonnen met het draaien van toen relatief obscure (obscure betekend NIET iets zoals vaag of duister, nee obscure betekend zeer moeilijk te vinden, exclusiever dan exclusief, zelfs moeilijk te vinden voor verzamelaars) U.S. import en Europese schijven. Zij begonnen te bouwen aan een nieuwe sound. Het mixen van verschillende muziekstijlen zoals gevaarlijke disco,funk en donkere elektronica. Hieruit ontstond een nieuwe sound. Er werd stevig gebruik gemaakt van niet kloppende tempo’s, snelle verschuivingen, van vrolijk naar duister en natuurlijk platen die op 45 toeren horen op 33 en andersom. Ook waren er geen Technics 1200mk2. Nee het waren Thorrens draaitafels, deze decks gingen dan ook maar tot +/- 3% en waren uiteraard niet magnetisch aangedreven.

Op een dag zag DJ Bardelli het licht in de vorm van Technics SP15, deze pick-up’s hebben een pitch-control van +/-10% hij wist dat dit de verlossende truck zou zijn. Baldelli begon zijn platen te spelen op verkeerde snelheden (iets wat ik eigenlijk niet verkeerd zou willen noemen maar oke), met nog nooit vertoonde intensiteit en energie. Deze DJ was natuurlijk ook lang niet zo’n frisse jongen, drugs hoorde erbij en misschien daarom ook deze intensiteit.

Het fenomeen explodeerde in 1977. Er konden 4000 man in BAIA en die kwamen elk weekend. Zelfs 1000 man voor de deur die er echt niet in konden en gewoon op de parkeerplaats bleven om (zoals ouderwets in mijn favoriete discotheek allertijden: Parkzicht) mix tapes te luisteren van Baldelli en voornamelijk heroïne en ketamine gebruiken (met af en toen een jointje) Alle drugs gingen door elkaar heen: poppers, hash of cocaïne; noem maar op of de dealer verkocht het wel. De BAIA werd een Mecca voor een nieuwe generatie Italianen, duizenden gingen erheen en een nieuwe “Tribe” ontstond. Het werd verspreid door de beroemde mixtapes die er verkocht werden door de DJ’s Baldelli en MozArt. Platen die maakte zij niet dus zo verdienden zij ook nog wat.

De Trend was daar dan ook een strakke gebleekte spijkerbroek die zo kort was dat je witte sokken te zien waren (net als “Micheal Jackson” die toch voor mij altijd de man blijft), een spijkerjas met de mouwen opgestroopt en een overhemd met minimaal 4 knopjes open. En natuurlijk kwam het er op neer dat in 1978 de autoriteiten besloten de BAIA te sluiten op last van DRUGS (altijd het zelfde liedje zelfs nu anno 2005 een kleine 27 jaar later). Maar het was te laat, het virus was ontsnapt naar de rest van noord Italie. Deze mannen draaide geen platen maar “were creating music”. Zo mooi te zeggen op z’n engels.

Andere dj’s volgden de voetstappen van Bardelli en MozArt zoals DJ Ebreo, Spranga, Rubens en Fabrizio Fattori.

DJ Ebero 1980

DJ Rubens 1980

Bardelli ging in een nieuwe club spelen en kreeg daar een nieuwe partner “Claudio TBC”. Zij gingen verder met de elektronisch muzikale reis in een nieuwe club “COZMIC” gelegen aan het Garda meer in noord Italie. Veelgedraaide spullen waren Klaus Shultze, Moebius, Kraftwerk, Yello, Airto Moriera, Fela Kuti, Manu Dibango, Weather Report, Kool and the gang en Funkadelic. Veel vakantiegangers copierde de sound die zij speelde en namen het mee naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Er gebeurde ook iets raars dat was namelijk als Baldelli of MozArt ergens gingen draaien dat er dan ook gelijk een inval van de politie kwam vanwegen het drugsgebruik. MozArt’s woorden “I had an Habit of closing clubs whenever I went” . De chaos was in de buurt dus. Duizenden bezoekers moesten opeens in een kleine clubs van 500 man degene die buiten stonden hingen wat rond een gingen veel drugs gebruiken. Heroine was ineens heel ernstig aanwezig in de scene op massale schaal. Vele Dj’s werden gebruikers. Het was gewoon niet cool als je geen drugs gebruikte. Uiteindelijk was het de combinatie van de super aanwezige hoeveelheid heroïne en de “huge crowds” dat leide tot CRACKDOWN BY THE POLICE. Binnen 12 maanden was elke club uit de scene gesloten.

DJ Baldelli, Grace Jones en Mozart 1980

Maar zoals altijd ging de scene niet dood. Jaren later vonden promotors andere simpele manieren om feesten te geven. In Italie gebeurde dit met grootschalige Cosmic Afro festivals/Raves in stadion’s. Dit is dan ook echt dansmuziek history deze scene heeft zijn invloeden overal achter gelaten. De italodiscoafro sound classics vonden hun weg naar de clubs en radiozenders in Chicago en natuurlijk heel belangrijk Detroit waar toen nog onbekenden zoals Juan Atkins (in september wil ik op de foto met hem want dan is hij in nederland), Derrick May en Kevin Sauderson bezig waren.
Daar in de states waren ze dan ook volop de Italiaanse elektronische spullen aan het draaien. 80’s stuff als Alexander Robotnik vulde daar de dj sets volgens WEST END RECORDS’ Andy Reynolds.

De Italiaanse DJ’s hebben d’r roots en mixing skills dan ook geerfd van de Cozmic Afro tijd. Dj Leo Young gaf de DJ tapes van Baldelli aan Londonse producers om even te luisteren. Zij dachten ook: “Jezus technisch onvoorstelbaar.” Zelfs nu de mix tapes van Baldelli,MozArt en Claudio TBC twintig jaar oud zijn zijn ze nog niet normaal echt te gek want ik heb er namelijk 22. En dit is echt heel bijzonder ik kan het je beloven. Ook weet ik zeker dat het als jij er toen bij was in 1978/1979 in Rimini dat het nog heftiger was, want het was toen voor het publiek.

Een opname straalt natuurlijk nooit uit wat het toen (live) was. Om het nog even kort te zeggen “HET IS VAN HUN, VAN IEDEREEN DIE DAAR WAS IN DE BAIA EN DE COSMIC 1978/1979”

David Vunk

Mozart & Baldelli 2005

Comments

  • Paul Bergenh.

    Paul Bergenh.

    5 June 2005

    echt een vet stuk! heb me rot gelachen… en wie wist dat er in 1974 (zat ook ik nog in de pipet van me vader) in Italie al gediejeed werd?

    die foto's zijn ook cool: uit 1979 en 2005. Ze nemen bijna dezelfde pose aan!

    De foto met Grace Jones is ook cool!

    Cool stuk David!

  • Ro

    Ro

    6 June 2005

    Volgens mij ook echt een ruige tijd.
    Vet stukje!

  • Mike Wazowski

    Mike Wazowski

    6 June 2005

    Stoer stukje

Comments are closed