Bart Skils @ Voltt

Op een doordeweekse woensdag in november hadden Gijs en ik een afspraak met Bart Skils voor een interview in de Balie in Amsterdam. Onder het genot van een biertje hadden we een gezellig gesprek over het leven van Bart Skils, zijn eerste productie "It takes one", luie dj’s, het ouwehoeren op de dansvloer en meer.

Groovetrackers: Je bent niet meer weg te denken uit de Techno scene in Amsterdam en ver daar buiten. (Mede-) organisator van feesten als Traffic, Voltt, Mono en Speakerplay, Dj optredens door het hele land, 3 dagen in de week in de platenzaak 'Outland' op de Zeedijk in Amsterdam en nu ook nog aan het produceren… Bevalt het?
Bart Skils: Ja fantastisch, Ik heb het op zo’n manier ingedeeld dat alles een beetje met elkaar verweven is. Doordeweeks werk ik bij outland, bestel ik het nieuwste vinyl en heb ik contacten met de distributie. Hierdoor kan ik stromingen en ontwikkelingen van nieuwe producers goed volgen. Bijvoorbeeld als een producer gaat groeien in kwaliteit zoals Alexander Kowalski of Matthew Dear of een van al die andere jongens die naar Nederland zijn gehaald voor optredens op onze feesten. Dat soort dingen kan je goed verwerken en die pik je snel op. De wisselwerking tussen het weekend en de normale week is ideaal wat dat betreft.

En elke weekend verschillende boekingen?
Ja verschillende clubs en parties in Nederland en af en toe in het Buitenland.

Hoe zit het eigenlijk met jouw bekendheid in het buitenland? Je hebt al tijdens Sonar in Barcelona gedraaid en je bent in Malta geweest, maar je draait voornamelijk in Nederland. Is dit een bewuste keuze of zijn er (nog) weinig aanvragen uit het buitenland?
Die keuze is helaas niet aan jezelf. Ik ben twee weken geleden ook nog in Frankrijk geweest en ik ga binnenkort naar Bratislava, maar het valt nog wel mee. Ik denk dat je door releases een internationaal visite kaartje kan afgeven, maar de keren dat ik nu in een jaar in het buitenland draai zijn misschien op twee handen te tellen. Maar ik heb alle tijd. Het komt wel. Ik ben gelukkig met wat ik doe en doe alles in mijn eigen tempo en heb geen haast. Mocht het komen in de toekomst dan gaat het komen maar ik blijf gewoon rustig en gestaag door werken.

Maar je ambieert wel meer optredens in het buitenland?
Ik vind het hartstikke leuk om op te treden en te draaien, dus ook in het buitenland.

En het reizen bevalt je ook?
Ach, als het om vliegen gaat is het nu bijna hetzelfde alsof je in de bus stapt maar dan ben je in twee uur aan de andere kant van Europa.
En ja, natuurlijk is het leuk om verschillende culturen mee te pakken maar van alle ervaringen die ik heb van andere dj’s die bij ons komen optreden is dat je van zo’n cultuur eigenlijk bar weinig meekrijgt. De ‘nachtcultuur’ binnen Europa is redelijk hetzelfde. Je hebt een aantal vette clubs in Europa en daar leeft de ‘algemene techno nacht cultuur’.

En ga je zelf nog wel es stappen in het buitenland?
Voorheen ging ik wel veel naar feesten maar op dit moment ben ik eigenlijk elke week wel zelf druk met het draaien. Maar op het moment dat de gelegenheid zich voordoet ben ik zeker wel eeuh…

…op het strand in Barcelona ;-)
Ja, bijvoorbeeld op het strand van Barcelona tijdens Sonar. Vroeger ging ik wel naar Blauer See, ben naar de eerste Nature One geweest, naar de Love Parade… Erg leuke feesten maar op het moment vraagt mijn werk zoveel tijd dat er weinig tijd voor over blijft.
Maar uitgaan, socializen en muziek is gewoon een liefde in m’n leven dus als ik niet hoef te draaien ben ik altijd nog wel ergens te vinden…


Wat heb je aan het buitenlandse publiek laten horen?
Eigenlijk waar ik het best in ben, lange sets van 3 uur of langer en dan gewoon van diepe minimale techno naar zwaardere techno toe. Dat is mijn specialiteit en dan ben ik op mijn best. Als je me lang de tijd geeft, dan kan ik juist laten zien hoe die link voor mij echt ligt van minimaal naar techno toe.


Je hebt zojuist je eerste productie afgemaakt en deze is uitgebracht op het label Pure Plastic, kan je hier wat meer over vertellen?
De productie heb ik samen met Jeroen (Jerome) gemaakt, een vriend en collega van Outland. We hebben voor de tracks op de EP echt gemaakt voor op de Traffic dansvloer tijdens een set van mijzelf. De stijl op de EP is techno die ik ook zelf graag draai. Techno, maar niet echt up-tempo techno, eerder zware techno. En zo hebben we de tracks ook benaderd. We hebben een kale versie gemaakt die een beetje gestript is met meer percussie en we hebben een versie gemaakt die meer in de Kanzleramt achtige hoek ligt met meer string-partijen en een zware synth. Die tracks heb ik toen een half jaar geleden aan Mark Broom laten horen. Hij vond ze heel erg vet en heeft ze ook aan Ben Sims gegeven die ze gelijk van cd is gaan draaien. Mark bood toen aan om ‘m op zijn label (Pure Plastic) uit te brengen met remixen van hemzelf er op. En de plaat heeft het supergoed gedaan.

En de verdeling tussen jou en Jeroen bij het produceren?
Jeroen is meer technisch, hij heeft meer ervaring in de studio en heeft al een aantal platen gemaakt. Hij is heel erg goed qua apparatuur. En ik ben goed qua feeling omdat ik gewoon veel draai en met muziek bezig ben. Jeroen maakt normaal gesproken iets meer techhouse en ik zit meer in de donkere technohoek, van minimaal tot maximaal.

Zou je dan kunnen zeggen dat het jouw ideeën zijn en de uitvoering komt van Jeroen?
Nee, nee, het is echt samen. Zonder hem zou ik het zeker niet kunnen doen…

En binnenkort meer producties van jullie hand?
Jazeker, we zijn druk bezig. We hebben opties bij Theory van Ben Sims, en bij Pure Plastic. We moeten even kijken hoe en wat. Omdat dit mijn eerste release was wilde ik eerst even kijken wat de feedback was van de dj-scene. Maar de release is heel goed opgepikt. Hij word onder andere gedraaid door Mills, Umek, Mulero en Ben Sims.

Dat moet een goed gevoel geven…
Jazeker, de eerste keer dat je je plaat gedraaid hoort worden door bijvoorbeeld Ben of Oscar, dat is echt een te gek gevoel.

Wat is de reden dat je bent gaan produceren? Is een grotere bekendheid in het buitenland een drijfveer voor je geweest?
Zeker niet alleen de naamsbekendheid. Produceren is in het algemeen bijna een marketingstool geworden, met de technoplaten business an sich is eigenlijk niet veel geld te verdienen. Maar het is een droom, doel en target voor me geweest om een steentje bij te dragen aan de technoscene. Iedereen moet targets en doelen stellen om zichzelf te kunnen ontwikkelen en dit was onderdeel daarvan.


Hoe zag jouw ADE er uit?
Hartstikke leuk. Weinig slapen en overdag een beetje 'netwerken'. We hadden afspraken met een aantal agencies waar we veel mee werken (onder andere Dynamics). Donderdag heb ik Traffic gehad. Vrijdag 2 uur geslapen en daarna alle dj's naar schiphol gebracht. Ruskin ging naar Brazilië, Ben Sims naar Glasgow, Mark Broom naar Praag. Vrijdagavond hebben we Speakerplay gehad met Ricardo en Mathew (Jonson). Toen zaterdag een soort workshop demo van Josh Wink in Outland. Josh was een paar uur in Outland om wat plaatjes te shoppen en met mensen te praten over muziek en beetje promotie te doen voor zijn label. Zaterdag avond ben ik met vrienden wezen eten en relaxen.

Was het dagprogramma van het Amsterdam Dance Event ook belangrijk voor jou? Veel mensen kennen het nachtprogramma van het ADE, maar Conamus probeert ook een het dagprogramma goed te promoten.
Ik heb er weinig van meegekregen. Voor mij was er op de zaterdag het DJ programma in Outland met Josh Wink in de winkel…


Op Traffic hebben veel dj's gestaan die niet veel in Nederland draaien of hebben gedraaid. Ik denk hierbij aan dj's als Dash & Dry, het Nederlandse debuut van Rumenige & Loktibrada, Exium, Alexander Kowalski en Ben Sims… Opvallend is wel dat veel van deze dj's ook produceren. Wat doet jou besluiten en bepaalde dj naar Traffic te halen?
Dan kan ik eigenlijk terugkomen op wat ik net zei. Omdat ik in een platenzaak werk en alle inkopen doe qua techno ben ik een van de eerste die signaleert wanneer een producer opkomt en als je ziet op een moment dat een producer goede muziek maakt ga je checken hoe zo’n dj draait en zoeken of zijn dj-sets ok zijn en dan kan je op een gegeven moment iemand benaderen en overhalen naar Nederland.
Hieronder dus ook alle artiesten die we voor het eerst naar Nederland hebben gehaald. Ik vond hun platen goed en heb contact met ze gezocht, vaak zitten ze nog niet bij agencies en zijn ze blij om naar Amsterdam te komen.

Maar zo heb je ook Diego op Traffic gehad van wie zijn producties erg sterk zijn, maar zijn dj-set valt dan tegen.
(lacht) Daar heb ik nog een mooi verhaal over. Dat is de enige dj die ik niet zelf gecheckt had om op Traffic te komen. Dat was de tip van een andere Traffic collega. Hij had hem gehoord op een andere party en daar was het blijkbaar wel een succes. Normaal gesproken "screenen" we dj's en live acts uitgebreid voordat we ze uitnodigen. Diego was dus een goede les voor ons, met stip op 1 de slechtste act die we hebben gehad op Traffic.

Je gaat dus erg af op producties…
Jazeker, daar ga je als eerste op af en dan probeer je te signaleren welke artiesten goed en hot zijn en dan check je of het ook goede dj’s zijn, wat bij Diego dus niet het geval was… hahaha

Wat kunnen we in de toekomst van Traffic verwachten? Misschien een Festival?
Daar zijn we eigenlijk deze zomer al een beetje mee bezig geweest maar dat is toen niet van de grond gekomen. In ieder geval komen er weer een aantal Traffic on tours waarvan die in Groningen op 4 december er een is. Volgend jaar staan er nu 5 of 6 Traffics in De Melkweg gepland, de eerste is 21 januari en daarna zal het om de 2 maanden plaats vinden en daar tussendoor willen we een aantal Traffic on tours doen.

En de locatie is weer de vertrouwde oude zaal van de melkweg?
Wel weer in De Melkweg maar er is één ding. Que Passa gaat per 1 januari vast naar de vrijdagavond in de oude zaal dus zullen we met Traffic moeten verhuizen naar the max. Maar het café gedeelte wat we dan kwijt zijn willen we terug brengen in een soort chill out in de hal en het balkon. Met goede deco en een gezellige sfeer. Het Traffic café is altijd heel belangrijk voor ons geweest en we gaan zeker hard werken om zo het Traffic café te kunnen garanderen.

En wordt er ook gedraaid dan in de hal?
Jazeker. We hebben leuke ideeën voor het Traffic café, bijvoorbeeld speech-setjes, met alleen speeches gemixt… noem maar op. Het moet vooral leuk en gezellig zijn.

En andere feesten Voltt, Mono, …
Voltt komt eerst 5 december, daarna op 12 februari en dan ergens in mei of juni. Zeg maar zo’n vier keer per jaar.
Met Mono zijn we nu in veregaande onderhandelingen met een nieuwe locatie. Een nieuwe club die waarschijnlijk in februari/maart opengaat. Hele vette locatie en daar willen we één keer per maand onze vaste mono avond doen..

Zou je het zo kunnen zien dat mono een beetje het opstapje is voor nieuw talent?
Als je het zo zou willen zien, ja inderdaad een beetje. Traffic is ons techno concept. Voltt is electro, minimale en experimentelere concept en Mono is ons club concept voor Nederlandse talenten en nieuwe talenten aan het dansfront. En dan hebben we nog Speakerplay…

Ja wat is jouw rol daarbij?
Wij (Estroe, Steve Rachmad, Dimi) hebben geholpen bij de ontwikkeling van het concept, maar voor de rest ligt het bij Mojo. Wij hebben daar nu alleen nog een adviserende rol bij.


Op Voltt feestjes draai je vaak minimaal terwijl je op Traffic weer laat zien dat je ook steviger kan draaien Je heb al vaker een redelijk zware off-beat set neergezet,. Waar ligt je hart, of is dat moeilijk te zeggen.
Voor mij heet alles nog gewoon techno. En ik denk dat dat heel belangrijk is, laat ik dat duidelijk aangeven. Ik zie de laatste tijd dat door de typische Nederlandse hokjesgeest de minimale techno en techno steeds verder uit elkaar gedreven worden. In Duitsland bijvoorbeeld zie je dat de techno en minimal nog erg verweven is. De verwevenheid en breedte van techno moet gewoon blijven bestaan in Nederland anders verliest de minimalsound hier z’n ballen. Kijk als voorbeeld maar eens naar Richie Hawtin, die kan minimale techno en techno ook in perfecte combinatie brengen. Zoals toen in de Mazzo, dat begon met Maurizio achtige minimale dingen en dat bouwt dan langzaam op naar zware diepe techno. Zo zie ik dat nog het liefst.


Maar toch heb je zelf je avonden redelijk gescheiden met Voltt en Traffic.
Ja dat doen we vaak om de breedte van de techno in onze concepten weer te geven. Tijdens Voltt beginnen we regelmatig met een minimale set waarna bijvoorbeeld een Paul Brtschitsch of Andre Galluzzi van minimal naar techno doorschuift.
Het moet mogelijk zijn om een tijdens een avond wat te golven, wat rustiger te gaan wat harder te gaan, wat dieper te gaan wat zwaarder te gaan. Het idee dat mensen van techno hebben is dat het constant erg hard is. Maar het kan ook gewoon zwaar en diep zijn of wat rustiger doorlopen. En zo valt het prima met elkaar te combineren want minimaal is voor mij nog steeds een vorm van techno. In Duitsland wordt het nog heel goed gedaan, daar draait Ricardo gewoon met Sven Väth op een vloer samen met andere techno jockeys. Voor Nederland is het echt belangrijk dat het bij elkaar blijft en niet uit elkaar gaat vallen in verschillende sub stromingen.


Van steeds meer feesten zie je na afloop de dj-sets op internet verschijnen, 3voor12 draagt daar voor een groot deel aan bij. Er zijn dj's (Richie Hawtin) die het juist niet willen dat hun sets op internet verschijnen omdat dan de exclusiviteit verloren gaat. Voor andere dj's is het juist weer een manier om zichzelf te promoten. Hoe sta jij hier tegenover?
Muziek moet gehoord worden. En ik ben er blij mee dat ik mijn muziek aan de liefhebbers kan laten horen. Natuurlijk kan je het moment van de avond nooit meer terug roepen door een set terug te luisteren van een bepaald feest. Maar het geeft wel de stijl weer van waar iemand op dat moment mee bezig is en de platen die die draait. Prima om terug te luisteren wat mij betreft.

Maken jullie het vaak mee dat dj’s het niet vrijgeven
Jawel, redelijk vaak.

Wat geven ze dan als redenen?
Slordig gemixt, niet blij of tevreden met de set, onuitgebracht materiaal enz. Luciano op Voltt van afgelopen februari is onlangs pas online gegaan omdat er onuitgebracht materiaal op stond.

Dwarsbomen boekingskantoren het ook wel eens?
Nee dat eigenlijk niet.

En waarom kies je dan toch voor streaming en niet voor mp3 dowloads?
Dat heeft te maken met mijn voorliefde voor de VPRO. Ik ben met de VPRO opgegroeid. De VPRO is heilig voor me en toen 3 voor 12 mij een aanbod daarvoor deed kon ik dat niet weigeren omdat ik zoveel respect heb voor alles wat de VPRO en alles daaromheen binnen de cultuur en de muziek doet. Ik ben trots om daarvoor te kunnen werken.


Veel Dj's werken de laatste tijd met externe effectenapparaten, Laptops, midi controllers en software als Ableton Live, Traktor DJ studio en natuurlijk Final Scratch. Maar jij en de andere Mono jongens zien we er nog steeds niet mee. Ligt dit wel in de planning of blijf je bewust trouw aan de zwarte plakken.
Effecten gebruik ik af en toe, maar voor de rest gaat het mij puur om het vinyl. Ik draai af en toe wat tracks van cd die ik heb gekregen en nog niet gereleased zijn, maar voor de rest gebruik ik vrij weinig.

Hoe zie jij de toekomst van vinyl? Beginnende dj’s kopen soms Final Scratch om gedownloade MP3’s te kunnen afspelen in plaats van het kopen van platen.
Vinyl is nostalgisch en zal altijd blijven bestaan. Misschien ben ik wel van de oude stempel wat dat betreft, maar de touch van vinyl, er is niks dat dat verslaat.

En als je dan hoort van Dave Clarke dat hij een persbericht op zijn site zet waarin hij club-eigenaren aanraadt om de nieuwe Technics cd’s neer te zetten en dat hij overstapt op cd’s?
Ik denk dat dat gewoon een bepaalde vorm van luiheid is (lacht) omdat hij gewoon de platen moet rondsjouwen en daar eigenlijk geen zin in heeft.

Hahaha dat is dus luiheid
Ik denk dat ie eigenlijk nog wel stiekem met vinyl zou willen draaien maar dat ie gewoon geen zin heeft om z’n platenkist rond te sjouwen over de hele wereld. (lacht)

En jij bent zelf niet van plan over te stappen op Final Scratch of iets dergelijks?
Nee, ik zeker niet. Het voordeel van vinyl is te groot voor me. Er zijn een paar redenen om over te stappen naar FS, ik hoorde bijvoorbeeld laatst van Ricardo dat hij er over zit te denken om voor de gigs die hij buiten europa doet misschien FS te gaan gebruiken omdat het zoveel extra aan overgewicht kost om intercontinentaal te vliegen. Maar buiten dat heeft Ricardo ook "don't kill the vinyl" op z’n LP staan en dat kan ik alleen maar aanmoedigen. De nostalgische waarde van Vinyl is niet te verslaan…


Ik hoor je over ‘Ricardo’ over ‘Mark’ en ‘Ben’. Hoe staat het met jouw contacten met de dj's waar je in aanraking mee bent gekomen door de feesten als traffic, mono, volt en feesten waar je moet draaien? Blijven deze contacten vooral zakelijk of zijn sommige ook echt vriendschappelijk?
Bijna alle dj’s die ik in de loop der jaren ontmoet heb zijn hele relaxte mensen. Het is echt zelden dat je wat minder relaxte mensen hebt. Je leert elkaar wat dat betreft wel goed kennen, zeker als dj’s meerdere malen naar Nederland zijn gekomen en je hebt met ze rondgehangen. Soms blijven dj’s ook langer omdat Amsterdam natuurlijk een hele leuke stad is en dan vliegen ze pas dinsdag weer weg ofzo en dan ben je met ze in de stad en dan hang je met ze en zo ontwikkel je zeker een soort makkelijke vriendschap met hen.

Dus een echt zakelijke wereld kan je het dus niet noemen, want je bent natuurlijk ook bezig met de zakelijke kant van het feesten.
Op het moment dat de contracten afgesloten zijn, de dj’s zijn aangekomen en het feest is begonnen gaat het weer waar het om hoort te draaien; de muziek en de gezelligheid van een feest. De interesse ligt bij alle dj’s bij muziek en dat is zo’n raakpunt waarmee het eigenlijk altijd wel klikt.


Wat voor setup heb je thuis, wil men toch altijd wel weten.
Na de verhuizing van huis en studio heb ik op het moment eigenlijk alleen maar één draaitafel staan om m’n spullen te kunnen luisteren. De rest moet weer opgebouwd worden.

Mis je ze niet?
Nee niet echt. Ik sta een groot gedeelte van de week achter de draaitafels. Bij Outland sta ik 7 uur per dag, 3 dagen in de week achter de draaitafels. Daarbij nog m’n gigs in het weekend. Bij elkaar sta ik dus een groot gedeelte van de week achter de decks. (lacht)


Dan over het ‘praatje maken op de dansvloer’. Na ADE was er een topic op Beatfreax wat heette ‘Ouwehoervloer’. Daar ging het over dat er de laatste tijd op feesten enorm veel wordt geluld midden op de dansvloer. Het is niet meer zo dat iedereen met het gezicht naar de dj staat te knallen, maar iedereen staat de socializen. Hoe ervaar jij dit? Heb je het idee dat er de laatste tijd meer ‘gezellig elkaar zien is’ ipv ‘losgaan en dansen’?
Ik hou er wel van hoor, gezellig ouwehoeren en lolmaken haha ik doe niet anders…

En hoor je het wel eens van andere dj's?
Nee, die feedback heb ik echt nog nooit gehad van gast-dj’s. Alle dj’s die bij ons naar Traffic, Voltt of Mono komen vinden het te gek. We hebben met onze feesten juist een super crowd die het echt leuk vindt elkaar weer te zien en we zijn er juist trots op dat we zo’n leuke groep mensen bij elkaar hebben die altijd naar onze feesten komen.

Maar je hebt niet iets van "Leuk elkaar weer zien en ouwehoeren, maar doe dat dan aan de zijkant van de zaal"?
Nee dan moet je maar wat beter je best doen tijdens het draaien! Haha!

Hahaha
Wat was je waarschijnlijk geworden als je geen DJ was geworden?

Ik heb communicatie en management gestudeerd op de hogeschool van Amsterdam en ik heb eigenlijk altijd iets met organiseren willen doen. Events of beursen of iets dergelijks… Van 9 tot 5 voor iemand anders werken, tsja je hebt het niet altijd voor het kiezen natuurlijk. Ik hou er van om hard te werken en om veel te werken, maar ik werk wel graag naar een doel voor mezelf toe. Dus ik denk misschien een gat in de markt zoeken, beursen of events organiseren. Dat is waar mijn sterke punt ligt ik kan heel erg goed een soort spanning opbouwen naar een bepaald punt maar daarna wil dan ook wel weer graag een beetje de tijd hebben om tot rust te komen en andere dingen te kunnen doen. Dus ik denk dat ik een soort ‘event-organiser’ zou zijn geworden.

Tot slot een trivialiteiten ronde; Wij noemen twee woorden en jij kiest het woord dat het meest op jou van toepassing is:
Thee of ijsthee

Thee
Skippybal of step
Step
McDonalds of Burger King
Geen van beiden
Pizza of broodje kroket
Pizza
Schommel of glijbaan
Glijbaan
Honden of katten.
Honden
Coca Cola of Pepsi
Coca cola
Nederland of het buitenland.
Nederland
Weekje wintersporten of een weekje op het strand.
Wintersport
Bier of wijn
Bier
Boek of film
Boek
Feesten of zelf draaien
Zelf draaien op feesten hahaha

Bedankt voor je tijd en tot zondag op Voltt!

Comments

  • Chris

    Chris

    3 December 2004

    Het was best wat werk, maar ik ben tevreden over het resultaat!
    Grappig dat hij echt benadrukte dat we minimal niet los van techno moeten gaan zien omdat minimal dan echt "z'n ballen verliest" :D
    Ben het zeker met hem eens. Kijk maar hoeveel mensen er al enigzins op minimal waren uitgekeken na een zomer vol 'minimal feesten'!

  • Pieterrrrr

    3 December 2004

    leuk interview Chrisss

  • Pieterrrrr

    3 December 2004

    maar waar is die prijsvraag nou ;-)

  • Frank-NL

    Frank-NL

    3 December 2004

    Hulde! Erg leuk interview, leuke vragen! Vooral zijn mening over de ouwehoervloer doet mij deugd :)

  • Tjopsticks

    3 December 2004

    netjes hoor Chris, leuk interview

  • Paul Bergenh.

    Paul Bergenh.

    4 December 2004

    Bart, hoe was het op Malta? Wil daar komende zomer een feestje meepikken, de moeite?

  • Lizzard

    Lizzard

    4 December 2004

    top interview!

  • Marique

    Marique

    4 December 2004

    Leuk om te lezen…!

  • VJ Mile

    VJ Mile

    5 December 2004

    Erg coole gast die Bart Skils :worship:

  • Goedie

    Goedie

    6 December 2004

    Je bent er even mee bezig geweest, maar het is een mooi interview geworden, dus het wachten waard. Goed gedaan Chris :).

  • eqpeet

    5 January 2005

    Ik ben trots op mijn broertje Bart!
    :wave:
    we moeten snel maar eens en biertje drinken!
    Edo

Comments are closed