En waarom is een feestje zo leuk als er geswitched wordt zomertijd naar wintertijd? Juist ja. Je kan een uurtje langer knallen, dansen, geilen, shuffelen, drinken, roken, hoppen, chillen en beesten op je feestje. Ik hoop dat Ferry Corsen zijn broodtrommeltje had meegenomen naar de Heineken Music Hall, en dat de mensen op Thunderdome goede schoenen hebben aangetrokken. Waar de laatstgenoemde vooral aan het beuken, knallen en aan het beesten waren, hoopten wij dat we serieuze technolessen gingen volgen in de Escape. Mainstage, iedere laatste zaterdag van de maand, houdt het rijtje top dj's vast: afgelopen maand kwam Surgeon even langs, deze maand Ben Sims en volgende maand hebben we een ware Zenit Labelparty met Marco Carola en Paco Osuna. Uiteraard mag Phonopunk zijn vooruitgangen sinds vorig jaar nog steeds iedere maand laten zien naast of met deze grootheden in de technowereld.
Na een zoektocht voor een parkeerplaats op het Rembrandtsplein, wat dus een parkeerplaats vlakbij het Rembrandtsplein werd, kwamen we niet al te laat binnen. Phonopunk stond te zaal te klaar te stomen met warme techno zoals we dat de maand daarvoor ook al gehoord hebben. Hij gaf op een bepaald moment een beetje gas, maar verviel toen weer in zijn oude ritme. Hij zette een prima set neer maar het duurde net iets te lang. Toen we hoorden dat Ben Sims tot 6 uur door zou gaan konden we Phonopunk vergeven, anders maakte hij het de Engelsman wel erg moeilijk. Ben Sims begon om 3 uur en sloot zich aan bij de stijl van Phonopunk, -of had Phonopunk dat eerder van Sims afgekeken en was hij hem gewoon voor? In ieder geval, de groovy techno continueerde en ik dacht dat ik wat werk van Marco Carola en Danilo Vigorito voorbij hoorde komen. We werden wakker geschud door de Ben Sims mix van Birmingham (Rue East). Toen de buitenlandse toeristen erachter kwamen dat het thema van vanavond techno was, was de zaal een stuk rustiger, wat uiteindelijk goed was voor de sfeer. Een kleiner groepje bleef over, de ruimte om te dansen was prima, en als je stond te dansen stond je tenminste tussen mensen die helemaal los gingen. Sims hoorde dat het hitje van Rue East goed aansloeg en hij vond het nodig om het technoIQ van het publiek in Amsterdam eens te testen. Hitjes volgden de revue: Marco Carola - Open Source, Chris Liebing - Funk you right on up, Ben Sims - Manipulated, en later nog Ben Sims - Manipulated maar dan de niet vocale versie. Het publiek smulde van deze hitjes, terwijl een aantal mensen zich aanzienlijk ergerde aan deze publiciteitsstunt. Sims bleek wel een ware off beat in zijn platenkoffer te hebben. Oscar Mulero - Anaconda was voor mij het hoogtepunt van zijn set, maar helaas kon hij geen vervolg geven aan het gevoel wat dit nummer met zich meebrengt. Het bleek ook dat de Engelsman niet houdt van overwerken, om 5 uur zag ik Phonopunk zijn koptelefoon pakken, wat een behoorlijke teleurstelling was zonder Phonopunk in een kwaad daglicht te zitten. We hadden gehoopt dat we in het laatste uur van Ben Sims veel eigen producties zouden horen, of in ieder geval een wending in zijn set. Phonopunk deed wat Ben Sims niet gelukt was: vervolg geven aan Anaconda. Samen met Nuno dos Santos die de avond begonnen was, gooiden ze goede platen op de draaitafels. Werk van O'Connor en Sutton kwam voorbij en enkele producties van Mulero. Toch, we waren zo vermoeid dat we het einde van hun set niet konden meemaken. We konden terugkijken op een prima avond met een aantal gezellige mensen, een aantal minder gezellige mensen, en gezellige muziek. Minpunten vond ik toch echt dat een grootheid als Ben Sims het nodig acht het publiek los te krijgen met hitjes in plaats van vernieuwende en vooruitstrevende dingen te doen, of in ieder geval te proberen. Ook de visuals lieten het afweten: de VJ kwam volgens mij gelijk met Ben Sims binnenlopen want de visuals waren tot dan precies hetzelfde als vorige maand. Het geluid daarentegen stond loei en loeihard, wat de hitjes toch ook wel lekker maakte, maar ons niet minder objectief maakt. Mainstage blijkt een leuke avond met vaak geweldige namen, maar af en toe lijkt het erop dat de Escape niet klaar is voor zoveel technogeweld. We kijken uit naar de Zenit Labelparty volgende maand!

Roderik Bratianu

ps: mooi detail: de vj die een pauze had vond techno niet zo interessant en zat achter zijn laptopje golf te spelen…hopelijk kon hij wel putten aangezien het Ben Sims niet gelukt was deze avond

Comments

  • Goedie

    Goedie

    27 October 2003

    Jammer dat Sims niet helemaal deed waar je van tevoren op gehoopt had.

  • Chris

    Chris

    27 October 2003

    Hitjes… zo af en toe lekker maar dan het liefst hitjes van vroeger en zeker niet te veel…
    Maar goed, kijken wat Carola en Osuna de volgende keer in de Escape doen!
    Publiek blijft voor veel techno puristen vaak wel een probleem in de Escape. Naast deze die-hard techno fans loopt er ook altijd een mix van de "Chemistry bezoekers" en de verdwaalde toeristen…
    Toch brengt Mainstage wel weer de grote namen naar Amsterdam!

  • Lucas

    28 October 2003

    Voor mij was Nuno dos Santos de topper van de avond. Naar mijn idee draaide hij echt heerlijk.
    Ik had Phonopunk nooit eerder gehoord en vond het niet echt speciaal moet ik zeggen.
    Ben Sims viel echt tegen. Wat je zegt inderdaad te veel hitjes, ik heb hem vaker zo gehoord maar dat is toch wel weer een tijd geleden, jammer…
    Ineens weet ik ook waarom ik aan het einde het ene nummer wel ok vond en het andere niet: Santos draaide ook, dat heb ik helemaal niet door gehad.
    Techno in de Escape….laat maar de volgende keer.

  • Ro

    Ro

    28 October 2003

    Ja inderdaad heel jammer eigenlijk dat je je kan storen aan het publiek…Engelse toeristen, en andere vaste toeristenclubjes komen vaak naar de Escape omdat de Escape nou eenmaal een hoog toeristengehalte heeft op zaterdag. Dat is volgens mij ook de reden dat Chemistry het aflegt tegenover Rush op donderdag, niet qua kwantiteit van de bezoekers, des te meer qua kwaliteit…(hoewel de Rush gangers eens even allemaal op het forum anti hip moeten gaan kijken maar dit terzijde)

Comments are closed