Aanstaande vrijdag en zaterdag organiseert FCA-Music twee keer achter elkaar “A Night with… Derrick May”. Op vrijdag in de Eindhovense “Rechter” en zaterdag in de Winkel van Sinkel te Utrecht . Tijdens de “A Night With…” avonden, worden iconen uitgenodigd en een avond om heen gebouwd. Vereiste is dat de DJ/Artiest in kwestie solo draait of (evt. in samenspraak) een collega DJ/Artiest uitnodigt als supportact, zodat het “hun” avond is. Wegens Derrick’s onstuimige draaistijl is er een jaar lang naar een rustpunt gezocht om overeenstemming te bereiken voor de soloset. Vijf uur lang meegevoerd worden op de woeste golven en serene strings van de icoon uit Detroit. Een belevenis op zich, want eerlijk is eerlijk: Wij zijn nog niemand tegengekomen die muziek kan draaien op de manier zoals Derrick May dat doet.
Derrick May
De toekomst begon in het verleden. Zo ook met Techno. In 1987 was er een plaat genaamd “Nude Photo” te vinden in kleine obscure platenzaakjes verspreid in Europa. Muziek die anders klonk, met sub-aquatic bassloopjes, gecombineerd met inventieve open hi-hats. Het was als luisteren naar de vloeibare elektriciteit van de soul van Derrick May.
De invloeden van de Euro-Electropop van Kraftwerk, Depeche Mode en New Order combineerde hij met House en experimenteerde met synthesizers en Soul..
May solde met muziek die hij ooit omschreef als 'George Clinton en Kraftwerk die vast kwamen te zitten in een lift met als enige gezelschap een sequencer’. Niet alleen “Nude Photo”, maar ook “Strings of Life”, “It Is What It Is”, “Beginning”, “Relics” en “Icon” zorgden er voor dat Derrick later internationaal de bijnaam “Miles Davis of Techno” kreeg. Samenwerking met o.a. ABC, Depech Mode, Fine Young Cannibals en System 7 waren het gevolg.
Pionier, Innovator, Godfather of Techno. Allemaal namen die de Detroitse legende al snel door de uitgaansscène kreeg toebedeeld.
Derrick May staat bekend om zijn energieke en explosieve sets, waarbij je altijd twijfelt wat leuker is: naar hem kijken en hem observeren of gewoon op de dansvloer dansen.
Mede door deze explosieve sets draaide Derrick daarom in de eerste jaren van zijn carrière maximaal twee uur. Meer was lichamelijk niet vol te houden.
In die twee uur gebeurde het nauwelijks dat een plaat langer dan één minuut op de draaitafel lag. Het gevolg was dat het publiek van de ene verbazing in de ander viel en werden zijn sets gekenmerkt door snelheid en afwisselingen, chaos en schoonheid: het brein van Derrick May.
Zijn radioshow inspireerde velen en zetten o.a. Carl Craig aan tot het maken van Electronische muziek.
In 1992 kwam Derrick voor het eerst naar Nederland. De nederlandse Pionier Dimitri (Derrick May noemde hem vanaf het begin al zijn favoriete DJ) haalde hem over om te draaien in de RoXY en Derrick werd op slag verliefd op Nederland. Na een underground feestje in Dordrecht, dat onderbroken werd door de politie, haalde FCA Derrick May nog een keer over uit Detroit om te draaien op “Something For Your Mind” in de Rijnhal te Arnhem. Kort daarna verhuisde Derrick May naar Amsterdam, waar hij een jaar gewoond heeft.
In die periode leerde Nederland Derrick May goed kennen. Hoewel kennen, Derrick blijft een aparte vogel of zoals Tony Marcus een interview dat circuleert op internet begon: “It must be strange to be Derrick May…”. Want doordringen tot de mens Derrick lukt maar weinigen, waardoor men vaak vervalt in oppervlakkige conversaties. Dat de mens Derrick verder gaat dan dat is alleen al te horen in de blauwdruk die hij afleverde met zijn “Strings of Life” (vorig jaar nagespeeld door Soul Central en een regelrechte hit). De persoon Derrick May is gevoelsmens, heeft een tomeloze energie en het lijkt of hij zich in een constante fluctuatie bevind van stemmingen, gevoelens, hersenspinsels en ideeën. Hierdoor is het leven voor Derrick een grote ontdekkingsreis, met als leidraad Detroit Techno. In de periode dat Amsterdam zijn thuisbasis was, werd Techno ook wereldwijd “Booming” en veroverde het ook de rest van de wereld, met Derrick May als de Messias om Detroit Techn! o (als ware het zijn roeping) te “verkondigen” in alle uithoeken van de wereld.
De tol die Derrick daarvoor betaalde was dat zijn werk in de studio verslapte. Hij leverde, wonende in Amsterdam, nog wel “Serenity” (samen met Marcello) en “Incogdo” op het Spriritual label af, maar daarna werd het stil.
Het rondreizen maakte van Derrick May een wereldburger en een van de meest bereisde DJ’s ter wereld. En overal waar hij komt weet hij een stempel te drukken op Techno en met name Detroit Techno. En het viel hem op dat de wereld massaal uit zijn dak ging op de Detroit Sound, maar dat de muziek van hem en zijn maatjes (Kevin Saunderson, Juan Atkins, Stacey Pullen, Carl Craig e.a.) een ondergeschoven kindje bleef in de Amerikaanse scène. Om daar verandering in te brengen werd het Detroit Movement Festival(DTMF) in het leven geroepen. Dit moest het grootste gratis festival ter wereld worden. Ondanks de nodige strubbelingen is het intussen gelukt en reizen elk jaar duizenden bezoekers naar Detroit om in het Mekka van Techno te luisteren naar hun idolen en een heel weekend te beleven wat o.a. Derrick May wil overbrengen met zijn muziek.
Het DTMF en de de achtien maanden durende tentoonstelling in het Detroit Historical Museum 'Techno: Detroit's Gift to the World' (ism Kevin Saunderson, Eddie Fowlkes & Juan Atkins) hebben er toe geleid dat Derrick May en Kevin Saunderson op 18 november a.s. (tijdens de jaarlijkse Governor's Awards for Arts & Culture) zullen worden onderscheiden door gouverneur Jennifer Granholm met een “International Achievement Award”. Dit hoogste culturele onderscheiding die in de Amerikaanse staat Michigan te verdienen is.